Briefly in English

Puhujat

Nicola Söderlund

Managing Partner, Eccho Rights

Nicola Söderlund luo Media & Messagen puheenvuorossaan katsauksen draaman kansainväliseen rahoitukseen ja tämänhetkiseen markkinaan. Hän toimii myös Formaatti-Finlandia -kilpailun ylituomarina.

Nicola on toiminut tv-bisneksessä yli 30 vuotta. Hän aloitti uransa rock-videoiden tuottajana ja ohjaajana sekä freelance-tuotantoassistenttina päätyen lopulta tuottajaksi uraauurtavaan tuotantoyhtiöön, Strix Televisioniin. Vuonna 1996 Nicola perusti oman tuotantoyhtiön, Think Big Televisionin yhdessä suosituimpien ruotsalaisten tv-juontajien kanssa. Think Big TV oli välittömästi menestys, joka kiinnosti myös ostajia. Yritys myytiin vain vuoden ikäisenä Nordisk Filmille, jonka toimitusjohtaja Nicolasta tuli. Hän viihtyi Nordisk Filmillä 7 vuotta, mutta kiinnostus tv-bisneksen kansainväliseen puoleen johdatti hänet uuteen projektiin, Sparks Networkille. Sparks Network edusti riippumattomia tv-tuottajia ympäri maailman, ja Nicola toimi yhdistyksen puheenjohtajana 10 vuoden ajan. Vähitellen Sparks siirtyi levitystoimintaan uuden brändin, Eccho Rightsin nimellä. Tällä hetkellä Nicola on Eccho Rightsin omistaja ja osakas. Eccho Rights on yksityinen oikeuksia hallinnoiva levitysyhtiö, jolla on viisi kansainvälistä toimipistettä, jotka ovat erikoistuneet tv-draaman myyntimateriaalien tuottamiseen, rahoitukseen ja levittämiseen ympäri maailman.

Heidi Keinonen

Co-founder, Medialogi Oy

Heidi Keinonen avaa Media & Messagessa yhdessä kollegansa Eerika Vermilän kanssa kansainvälisiä tuotantoja ja ohjelmavientiä tutkivan selvityksen tuloksia.

Heidi on mediatutkimuksen dosentti ja tuore yrittäjä. Hän on työskennellyt vuodesta 2004 lähtien media- ja viestinnäntutkimuksen opetus- ja tutkimustehtävissä muun muassa Tampereen, Turun ja Helsingin yliopistoissa. Keinosen tutkimushankkeet ovat tarkastelleet muun muassa televisiohistoriaa, ohjelmaformaatteja, draamasarjoja ja monimediallisia tv-tuotantoja. Näissä kaikissa häntä kiinnostaa erityisesti globaalin mediateollisuuden ja kotimaisten sisältöjen suhde. Keinonen on myös kirjoittanut elokuussa 2018 ilmestyvän Televisioformaatti ja kulttuurinen neuvottelu -kirjan (Jyväskylän yliopisto, Nykykulttuurin julkaisusarja).

Vuoden 2018 keväällä Keinonen perusti yhdessä Eerika Vermilän kanssa media-alan tutkimus-, koulutus- ja konsultointipalveluja tuottavan Medialogi Oy:n. Yritys tukee kotimaisen sisällöntuotannon kehitystä ja kilpailukykyä erityisesti av-alalla. Medialogin palveluissa yhdistyvät ainutlaatuisella tavalla tutkimusosaaminen ja käytännön kokemus.

Eerika Vermilä

Co-founder, Medialogi Oy

Eerika Vermilä avaa Media & Messagessa yhdessä kollegansa Heidi Keinosen kanssa kansainvälisiä tuotantoja ja ohjelmavientiä tutkivan selvityksen tuloksia.

Eerika on tuore media-alan yrittäjä. Hänellä on yli 20 vuoden työkokemus TV-, elokuva-, dokumentti-, mainoselokuva- ja musiikkivideotuotannoista. Erilaisten tuotannollisten tehtävien lisäksi Vermilä on toiminut tuotantoyhtiön toimitusjohtajana ja TV-kanavan tilaajana. Viimeisimpänä työnään hän on vastannut suomalaisten av-alan tuottajien edunvalvonta- ja tekijänoikeusyhdistysten yhdistämisprojektista. Hänen laajaan verkostoonsa kuuluu sekä kotimaisia että kansainvälisiä av-alan toimijoita.

Vuoden 2018 keväällä Vermilä perusti yhdessä Heidi Keinosen kanssa media-alan tutkimus-, koulutus- ja konsultointipalveluja tuottavan Medialogi Oy:n. Yritys tukee kotimaisen sisällöntuotannon kehitystä ja kilpailukykyä erityisesti av-alalla. Medialogin palveluissa yhdistyvät ainutlaatuisella tavalla tutkimusosaaminen ja käytännön kokemus.

Maria Veitola

Maria Veitola

Tapahtuman juontaa tänä vuonna toimittaja, käsikirjoittaja ja media-alan moniosaaja Maria Veitola.
(kuva: Katri Kapanen)

Anni Lintula

Anni Lintula

Nuorten medioiden liiketoimintajohtaja,  A-lehdet

Anni Lintula kertoo Media & Messagessa Suomen ensimmäisestä WhatsApp-draamasta. Hän vastaa A-lehdissä nuorten medioiden liiketoiminnasta. Hän työskentelee verkkoyhteisöjen rakentamisen, digitaalisen tarinankerronnan ja sosiaalisen median, kuten SnapChatin ja YouTuben, parissa. Annilla on syvällistä ymmärrystä sukupolven Z arvoista, asenteista ja mediankäyttötavoista. Anni on ollut toteuttamassa useita tutkimushankkeita Z-sukupolven mediankäyttötavoista ja perustanut Suomen ensimmäisen YouTube-aiheisen lehden, Tuben.

Marjaana Toiminen (kuva: Laura Malmivaara)

Marjaana Toiminen

Co-founder & Senior Adviser, MindMill Network

Marjaana Toiminen käsittelee Media & Message -tapahtumassa työn murrosta ja tulevaisuutta. Hän on työskennellyt aiemmin mediassa johtotehtävissä 18 vuotta, mm. toimitusjohtajana (Bonnier) ja päätoimittajana (Anna, Image). Hän on mediaurallaan kehittänyt konseptoinnin metodeja, työkaluja ja ajattelumalleja, jotka soveltuvat uuden luomiseen toimialasta riippumatta. Toiminen oli vastuullinen jäsen työryhmässä, joka suunnitteli ja toteutti uudenlaisen työyhteisötilan Mothership of Workin Sponda Oy:lle vuonna 2015. Keväällä 2017 Sitra ja Tela julkaisivat Toimisen kirjoittaman Välähdyksiä työn tulevaisuudesta -raportin. Syksyllä 2017 Toiminen toteutti Alma Medialle neljän kuukauden koulutuskokonaisuuden tulevaisuuden työidentiteetin rakentamisesta nimellä FutureMe. Toiminen on toteuttanut 10-osaisen podcast-sarjan työn tulevaisuudesta. Steal my job -sarjan jokainen jakso oli iTunesin kuunnelluimpien kärjessä syksyllä 2017. Keväällä 2018 hän toteutti Medialiitto ry:lle tulevaisuus-skenaarion ja konseptoi työkaluja mediayrityksen strategiatyöhön. Parhaillaan Toiminen valmistelee kirjaa tulevaisuuden työidentiteetistä.

Marjaana Toiminen perusti vuonna 2014 yhdessä Sari Öhrvallin kanssa kansainvälisen asiantuntijaverkoston MindMill Networkin. Toiminen ja Öhrvall tuottavat ennakointiraportteja ja rakentavat niiden pohjalta new business -konseptiaihioita yrityksille ja julkisille toimijoille. Öhrvall toteuttaa MindMill Networkin hankkeita Ruotsissa. Raporteissa hyödynnetään ennakoinnin menetelmiä, MindMill Networkin laajaa asiantuntijaverkostoa ja perustajien ammatillista taustaa.
(Kuva: Laura Malmivaara)

Antti Merilehto (kuva: Ilkka Vuorinen)

Antti Merilehto

Maajohtaja, Finch Finland

Antti Merilehto avaa puheenvuorossaan tekoälyn tuomia mahdollisuuksia. Hän on tehnyt työuran digitaalisen liiketoiminnan parissa, muun muassa Googlen Euroopan pääkonttorilla. Tällä hetkellä hän toimii maajohtajana Finch Finlandilla. Ulkomailla vietettyjen vuosien aikana Merilehto on ehtinyt kartuttaa näkemystään erilaisista markkinoista ja toimialoista sekä kokemusta niin b2b kuin b2c -asiakkuuksista ja digitaalisen myynnin rakentamisesta. Antti sparraa yrityksiä ja johtoryhmiä tekoälyn hyödyntämisestä ja digitalisaation tuomasta muutoksesta organisaatioissa. Hän lähestyy aihetta käytännönläheisesti tarjoten konkreettisia esimerkkejä ja työkaluja tekoälyn hyödyntämiseen.
Merilehto on kirjoittanut Tekoäly – matkaopas johtajalle -kirjan, joka on alkuvuoden 2018 myydyin bisneskirja Suomessa. Evento Awards palkitsi Antti Merilehdon vuoden puhujana huhtikuussa 2018.
(kuva: Ilkka Vuorinen)